onsdag den 4. juni 2014

To do - ta da! - og stof fra Rom

Christina fra bloggen Carla og Krudtuglen har taget sidste års initiativ op igen og har lanceret To do - Ta da! i juni måned. Hensigten er, at man forpligter sig mere, hvis man offentliggør krea-planerne for den kommende måned. Dette initiativ vil jeg gerne støtte.

Jeg forpligter mig til i juni måned at sy:

Til mig:
- Archer skjorte fra Grainline Studio
- t-shirt

Til børnene:
- to Lotta kjoler fra Compagnie M
- to jerseykjoler

Som I kan se er min liste ikke så ambitiøs som Christinas - men lidt har også ret ikke? Mine weekender i juni er også allerede godt fyldt op, men jeg satser på at komme i mål med min liste alligevel. Jeg har altid været en tidsoptimist:)

Christina from the blog Carla og Krudtuglen is hosting the "To do - Ta da!" in june. "To do - ta da" brings the long sewing list into the light when you commit in public what you want to sew in june. I commit to sew:

For me:
- Archer shirt from Grainline Studio
- T-shirt

For the kids:
- two Lotta dresses from Compagnie M
- two jersey dresses

My list is not as long as Christinas - but I hope by making this list public it will make me actually finish on time..

Nå, nu skal det handle om noget helt andet. Jeg har været i Rom på en overraskelsestur for min mand. Han havde fødselsdag og som gave havde jeg købt en rejse til Rom for os begge. Han fik gaven tidlig morgen og kl. 13 rejste vi! Det var en supertur - det er ikke ofte, vi har været afsted uden børn, så det var skønt og vi savnede ikke børnene. Før vores tur havde jeg naturligvis researchet lidt på stofbutikker i Rom og fundet en enkelt, jeg kunne klemme ind i programmet. Stofbutikken hedder Fratelli Tessutti og ligger på Via Vittorio Emmunuelle II. Jeg kunne have tilbragt hele ferien i den stofbutik! I butikken kunne man finde hele udtrækket af designerstof. Hvert rum i butikken var dedikeret til en enkelt type stof. Billederne nedenfor er fra silkerummet. Her var designersilke fra gulv til loft og ekspedienterne kravlede rundt på stiger for at vise frem.

Now to something completely different! I was in Rome for 3 days last week - I bought the trip as a birthdaygift for my husband and i dare say, it was well received:) I can't remember the last time we have been on a get away without the kids. Well - you can't go to a foreign city without researching where the good fabricstores are right? I found this great fabricstore called Fratelli Tessutti on Via Vittorio Emmanuelle II. I tell you, they had some good stuff! I could easily have spend days there - I would happily have camped there between all the bolts of to-die-for fabric. In this store you can find all the designer fabric you long for, when visiting your local fabricstore. Everything was in extremely good quality and the place was packed from floor to ceiling. Every room was dedicated to a specific kind of fabric. This photo is one corner of the silk-room..


Andre rum var dedikeret til bouclé, uldstof til jakkesæt, bomuld til skjorter etc. Det var himmel og helvede i ét - for hvordan kan man vælge mellem så meget?

Other rooms were dedicated bouclé, suiting, shirting etc. It was heaven and hell in one incarnation - how was I to choose?


Det holdt hårdt med at vælge, men til sidst valgte jeg at satse på bouclé til en lille jakke til efteråret. I denne butik er bouclé jo ikke bare bouclé, men derimod bouclé fra chanel og alle de andre modehuse. Jeg valgte en sort, da prisen på dette stof dikterer, at denne jakke gerne skal ende som en klassiker, man kan bruge i maaange år:) Jeg købte desuden noget let silketwill, der enten kan blive til foer i jakken eller til en skjorte.

In the end my wallet told me to go classic. This stuff isn't cheap. I bought some really nice black chanel bouclé for a little jacket for fall. I chose this because the price dictates this make has to be worn for years and years to come:)


Her får I lige et nærbillede af boucléen. Den er såå luksuriøs og lækker at røre ved. Nu håber jeg sykundskaberne slår til, så jeg ikke ender med et meget dyrt fejlprojekt. Forslag til mønster modtages med kyshånd.

And now a close up of the bouclé. I love it already. I hope my sewing skills are good enough to make a little french jacket - otherwise this will be my most expensive UFO. If you have a surgestion for a nice pattern please leave a comment.


Nu er Rom jo ikke kun stof - men også is. Jeg kan anbefale Gelateria du Teatro - tæt ved Piazza Navona. De laver isen selv af citroner fra Amalfikysten, pistachier fra Sicilien etc. Det var næsten umuligt at vælge, så vi var forbi 3 gange..

Rome isn't only fabic - but also icecream. We lived close to Gelateria du Teatro - just of Piazza Navona. They make the icecream from lemons from the coast of Amalfi, pisstachios for Sicily etc. We stopped by 3 times..



La dolce vita - and no sewing so far.

Happy sewing to everybody else.

Mette

8 kommentarer:

  1. Hvor lyder det bare skønt med sådan en surprise tur!! Den der stofbutik ser da for vild ud!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Butikken var overvældende - jeg kan kun anbefale et besøg, hvis du er på de kanter.

      Slet
    2. Skal faktisk på bryllupsrejse til Rom til september... Men det kan godt være det kræver lidt overtalelse af min bedre halvdel at vi kan bruge tid i en stofbutik;)

      Slet
    3. Tillykke med brylluppet. Rom er da den perfekte by til en bryllupsrejse - godt vejr, god mad og masser af spændende sights. Vi købte et Roma Pass, som giver gratis adgang til de første par muséer man besøger - økonomisk var det ikke fordi vi sparede så meget, men man kan springe over køerne og det var en kæmpe fordel, når man kun har tre dage. Du kan læse mere om det, hvis du googler Roma Pass.
      Jeg tror ikke det er en god idé at medbringe Y-kromosomer i denne butik - de bliver altid så livstrætte i blikket:) Vi skiltes en times tid og mødtes igen ved Pantheon, som ligger tæt på. Hvis du kigger på sewing princess' blog har hun flere anbefalinger til stofbutikker i Rom. Rigtig god tur

      Slet
  2. Hej Mette. Så fandt jeg din blog tilfældigt via din kommentar hos Marapytta. Dejligt! Sikke mange flotte ting du laver - jeg glæder mig vildt til at følge dig og din blog. Kh Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de søde ord - så du også den færdige udgave af Antler cardiganen, jeg blev så inspireret til hos dig? Jeg synes nu din grå version er finere - måske fordi du brugte to tråde?

      Slet
  3. Uhh den butik var jeg også inde i i vinterferien. Meget speciel oplevelse, ik? Nu har jeg endelig fået tilføjet dig til Bloglovin, for selvom jeg var meldt til google+ så jeg ikke indlæg fra dig. Det glæder jeg mig til at få nu :) Kh og god dag. Og tak for inspiration!!
    kh viola

    SvarSlet
    Svar
    1. Fantastisk butik - et helt andet antal medarbejdere end i Stof og Stil ikke:)
      Dejligt, at du har lyst til at følge mig - det er altid sjovere, hvis der er modtagere i den anden ende af linien.

      Slet