mandag den 26. maj 2014

Nederdel - med udfordringer..

Denne nederdel er inspireret af de klassiske Mads Nørgaard nederdele, som er med i hans kollektion hver sæson. De klæder de fleste og er behageligt løse i snittet. Perfekt til sommerbrug. Mønstret er modellen Betty fra Stof2000

This skirt is inspired from the danish designer Mads Nørgaard. This type of skirt is always a part of his collections. I like a simple flared skirt - perfect for use in the summertime. The pattern is called Betty and is from the danish fabricstore Stof2000


Nederdelen er en klassisk a-form, men er skåret på skrå, så faldet bliver lidt anderledes. Der er også enkelt-paspolerede lommer i siden.

The skirt is a classic a-line skirt, but is cut of grain to make the drape more biased. It is featuring single welt pockets on the hips.


Grunden til, at jeg ikke er i himlen sidder bagpå. Mærkelig trækken og bulet lynlås. Jeg ved ikke om den bulede lynlås måske er et signaturtræk ved dette outfit, da jeg nu også opdager, at det samme gør sig gældende på blusen, som ikke er syet er mig? Hvad er mon årsagen til denne bulen - er nederdelen for smal over hoften? Jeg syede den en del ind, da jeg havde valgt en størrelse, der var lidt for stor. Inden påsyning af denne lynlås blev to andre lynlåstyper også afprøvet. Først samme lynlås som denne, men syet på på indersiden. Dette gjorde ikke noget godt for buleriet. Bagefter prøvede jeg med en usynlig lynlås og det var decideret hæsligt. I denne version stivede jeg kanterne af med vlieseline inden påsyning af lynlåsen. Den bedste løsning, men bestemt ikke perfekt.

I'm not terribly pleased with the skirt and the reason is the wonky zipper in the back. Hell, this outfit has even got a wonky zipper on my t-shirt as well - and I promised, I haven't made that myself. I tried two other methods of installing af zipper in the skirt and this try was the best by far.. In this version I stabilized the edges with vlieseline before installing the zipper.


Her ses tydeligt udfordringerne omkring lynlåsen:

Here you can see the problem area clearly:


Jeg har ikke meget erfaring med paspolerede lommer og denne er heller ikke perfekt, men jeg er ok tilfreds med dem som et første forsøg. Jeg fandt en tutorial på youtube, som jeg anvendte.

I don't have a lot of experience with welt pockets og these are not perfect, but I'm happy with them as a first go. I found a tutorial on youtube to help me on the way.


Alt i alt er jeg ikke helt tilfreds med denne nederdel - omvendt tror jeg alligevel jeg får den brugt, da den er superbehagelig at have på i sommervarmen.

Eventhough I'm not happy with the zipper in the back, I'm sure this skirt will get a lot of wear, since its very comfortable to wear - and comfort is always the winner in my book:)

Pattern: Betty from Stof2000
Fabric: Dotted chambrey from Stof2000

Happy sewing

Mette

2 kommentarer:

  1. Kan godt se at lynlåsen buler lidt, men kan desværre ikke lige hjælpe med nogen gode råd. Men ellers synes jeg da den er rigtig rigtig fin!

    SvarSlet
  2. Tak - heldigvis kan jeg jo kun se den forfra, når jeg har den på:)

    SvarSlet